Voor wie?
Het komt voor dat een kind niet lekker in zijn/haar vel zit, met tegenzin naar school gaat of het moeilijk vindt om met anderen om te gaan, last van faalangst heeft of een negatief zelfbeeld. Het kan dan prettig zijn om iemand in te schakelen die met je kind meekijkt en mee zoekt naar een oplossing. Voor kinderen is het van belang dat ze ondersteund worden.
Door middel van een oplossingsgerichte en praktische manier probeer ik je kind op speelse wijze op weg te helpen.
Hoogbegaafd 4-12 jaar
Bij kleuters spreken we niet over hoogbegaafd, maar over een ontwikkelingsvoorsprong. Jonge kinderen kunnen een voorsprong hebben op één of meerdere gebieden. Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong vragen om een specifieke begeleiding. Ze hebben uitdaging nodig, moeten leren fouten maken en leren doorzetten. Uitingen van boosheid of verdriet kunnen voorkomen bij kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
Kinderen die hoogbegaafd zijn ontwikkelen zich vaak anders dan leeftijdgenoten. Ik kijk niet alleen naar het schoolslimme kind, maar ik kijk ook verder. Welke factoren spelen een rol die zouden kunnen leiden tot problemen bij het kind? Erkennen dat het probleem van het kind bestaat en er samen over kunnen praten is de eerste stap. Het kind leert tijdens het coachingstraject gedragsmatige uitingen bij zichzelf te begrijpen en eigen kwaliteiten te herkennen.
Mindset
Tijdens het coachingstraject help ik je kind het verschil te zien tussen een vaste mindset en een groeimindset.
Tijdens een vaste mindset voelt het kind weerstand om aan een taak te beginnen of om een taak af te ronden, het kind ervaart negatieve gevoelens en wil niet verder. Het kind geeft het snel op.
Tijdens een groeimindset ervaart het kind dat het met doorzetten en de taak nog een keer proberen positieve gevoelens krijgt, een gevoel van trots kan ervaren en durf om de taak een volgende keer weer op te pakken.
Door middel van spelenderwijs gesprekken hierover te voeren met je kind gaat je kind leren de mindset bij zichzelf te herkennen. Je kind leert om te gaan met het maken van fouten en het leert uitdagingen aan te gaan.